A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

Autóval indultam svédországi otthonunkból, szombat délben kiállításnéző körútra. Már egy jó ideje nem láttam tárlatot. A múzeumok zárva vannak, és bizonyos galériákban telefonon előre egyeztetni kell látogatás előtt. Ebből a szempontból szerencsém volt május 9-én, hiszen négy megnyitón is részt vehettem. Különben a megnyitók itteni szokás szerint 12:00-től 16:00 óráig tartanak, nyitóceremónia nélkül, szabad „beugrással-eséssel”, nagy nyugalomban.

Fordulónk első állomása a Gallery Konstnärscentrum Väst volt, vagyis rövidítve KC galéria, ahol magam is tag vagyok és kiállítottam immáron több mint egy évtizede.

Itt karakteres pléh lemezből (bádogból) készült montázsok fogadtak a falakon, és egy barátságos fiatal alkotó, Ossian Magnusson a terem közepén. Sorra szemügyre vettem a kifüggesztett műalkotásokat, egy műtárgylista volt a segítségemre. Göteborgban kötelező kiírni az alkotások árát. A látogató listával a kezében azonosítja a műtárgyakat. Általában szám, cím és ár szerepel ezeken a listákon. Ez a minimum, néha kiírják még a technikát is.

 

2020-Ossian-M-1-Valami-amire-tortenetet-lehet-fggeszteni-montzs

 

 

Az 1. számú munka címe: „Valami, amire történetet lehet függeszteni”. Bádoglemezből készült, hajtogatott téglalap modulok ritmizálva, dekoratív elemekkel ellenpontozva.

Módszeresen fotókat készítettem az alkotásokról. Itt most szeretném bemutatni a számomra izgalmasakat. A következő munka egy talapzaton álló szerkezet volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-2-Stabil-festett-fem-lemez-konstrukcio-

 

A 2. számú munka címe: „Stabil”. Festett fémszerkezet. Dekoratív, cikcakk mintába hajtogatott bádoglemezek kiegészítve festett fehér-fekete felület ellentétével. A festékcsorgatás nem festői igényű, csak enyhén kalligrafikus, mintegy a művész kézjegye. A függőleges irányt piros színű szegély hangsúlyozza ki, a szilárdság, az erő szimbólumaként. Ezután következik a kiállítás legszellemesebb című alkotása.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-3-Voros-utopia-festett-fem-konstrukcio

 

 

 

 

A 3. sz. munka a „Vörös utópia” címet viselő festett bádoglemez konstrukció, mely politikai és művészettörténeti utalásokat is hordoz. (Gondolok itt Kazimir Malevics konstruktív absztrakt festményeire, melyeket a Szovjetunióban alkotott meg.)

 

 

 

2020-Ossian-M-4-Tejt-festett-plehlemez

 

 

4. sz. munka: „Tejút”. Bádoglemez modulok ritmikus egységbe szerkesztve, melyek egyszerre mechanikus és organikus hatásúak. Az előbbi a szabályos derékszögbe szerkesztett élek rajzolatából adódik, míg az utóbbi a lemez modulok spontán egymásba rétegeződéséből, a Svédországban népszerű „csillagos ég”festett felületének sztereotípiájából, ahol is fekete háttéren apró fehér festékcseppek csillognak. (Szemünk előtt megjelenik a tudományos-fantasztikus filmekből ismert űrállomások, űrtelepek összekapcsolódott űrhajóinak formációja.)

 

 

 

2020-Ossian-M-5-Stabil-festett-fem

 

 

 

 

Az 5. számú munka címe szintén „Stabil”, mivel újra csak álló térplasztikáról van szó. Két, cikcakk vonalban meghajtogatott merev bádoglemez egy függőleges, feketére festett vasprofillal összefogva. A nagyobb léptékben hajtogatott lemez szélét az alkotó még egy feketére festett vasprofillal összefogta. Itt a lehetséges asszociációk a toronyház emeleteinél kezdődnek, és talán folytatódnak az űrhajókilövés állványzatánál.

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-6-Vegyzold-montzs

 

 

 

A 6. sz. munka a „Vegyzöld” címet kapta, és hulladék anyagokból szerkesztett „klasszikus” montázs. Fa, fém és műanyag elemek felületei, függőleges és vízszintes valamint ferde szélek élei bonyolult játékban ellensúlyozzák és követik egymást. A kemény, rideg fém felület puha, áttetsző műanyag felülettel képez feszültséget. Az okkerbarna préselt pozdorjalemez-darabok pedig a leghidegebb, kékeszöldre kissé transzparensen festett farostlemez háromszöget ellenpontozzák. A kompozíció fontos eleme a felül középre applikált sötét bordó műanyag lemez áttetszősége, illuminációja. A középütt elhelyezkedő, festékszóróval lazán felvitt fehér csík áttetsző része ugyanolyan világos barnává alakul, mint a kékesszürke háttérrel éteri kapcsolatot létesítő okkerbarna papír vagy festékfelület. A kép jobb alsó szélére erősített piros lécdarab pedig határozott komplementer kontraszttal gazdagítja a színhatást.

 

 

 

2020-Ossian-M-7-Mobil-festett-fem

 

 

 

 

A 7. sz. munka címe: „Mobil”. Festett fémkonstrukció vékony acélhuzalra függesztve. Két díszítő, cikcakk vonalban hajtogatott bádoglemez összekapcsolása, kiegészítve a széleket hangsúlyozó színesre festett párhuzamos egyenesekkel. Lényeges elem az erős fény-árnyék kontraszt. Asszociáció szintjén itt rögtön a hangszer-széthúzott harmonika, síp képe jelenik meg.

 

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-8-Megtett-hatsok-1-montzs

 

 

 

 

 

A 8. sz. munka „Megtett hatások 1” címmel, montázs. Két pont, mintegy az ellipszis két fókuszpontja, és az ezeket összekötő, lazán elhelyezett egyenes köré szerveződő kompozíció. A kék akcetusokkal megtámogatott fémes felületek csillogása meleg barnák skálájával képez kellemes hideg-meleg kontrasztot. Gondosan kiegyensúlyozott aszimmetrikus kompozíció.

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-9-Mobil-festett-fem

 

 

 

 

 

A 9 sz. munka is a „Mobil” címet kapta. A megszokott koncepció egy újabb variációja: két cikcakk felület derékszögben összekapcsolva, majd a szélek lezárása festett fém profillal, vékony acélsodronnyal felfüggesztve. Asszociáció: napelemes szatellit az űrben.

 

 

 

 

 

2020-Ossian-M-10-Stabil-festett-fem-konstrukcio

 

 

 

 

 

A 10 sz. munka: „Stabil”. Dekoratív meleg sárga-szürke-fekete összeállítás. A cikcakk lemezek egy valóban stabil, és masszív vasoszlopot fognak közre két oldalról. Ezt a központi pozíciót intenzív sárga ragyogás hangsúlyozza, jobb oldalról pedig egy feketére festett, a függőlegességet hangsúlyozó vasprofil ellenpontozza.

 

 

 

 

 

2020-Ossian-Magnusson-11-Megtett-hatsok-2-montzs

 

 

 

 

 

11. sz. munka: „Megtett hatások 2”, montázs. Függőleges-vízszintes élek, vonalak kontrasztjára épülő „klasszikus” kompozíció. Kifinomult hideg–meleg színellentétek, valamint faktúra (sima és rovátkázott, egyöntetű és mintázott) kontrasztok.

 

 

 

 

 

 

2020-Ossian-Magnusson-12-Megtett-hatsok-3-montzs

 

 

 

 

12. sz. munka: „Megtett hatások 3”, montázs. Saját határain túlterjedő kompozíció. Sima és dekoratív, hideg és meleg felületek, íves és szögletes formák kontrasztjaira épülő összeállítás. Ritmikus ismétlődések, nyíló, felfelé irányuló, szimbolikus mozgás.

 

 

 

 

 

 

Ossian Magnusson 1982-ben született Göteborgban. 2003-ban a göteborgi KV Művészeti Iskolát fejezte be, majd 2008–2010-ben a Göteborgi Egyetem HDK Steneby Iparművészeti és Formaterezési Karán szerzett okleveleket. 2007 óta rendszeres kiállító, több mint 10 alkotói ösztöndíj nyertese. Tagja a KRO-nak, a Not Quite-nek, a göteborgi KKV-nak, és a KC Väst-nek. Elmondása szerint műveit időnként a göteborgi KKV (Kollektív Művészeti Műhely) fém műhelyében alkotja.

A belső kis teremben, az úgynevezett Vázlatok termében (Skissernas rum) is volt egy kiállítás, négy iparművész hölgy tervrajzaiból, textilmunkákról készült fotókról, videófilm vetítéssel. Ez a kiállítás azonban alkalmazott művészi, és dokumentáló jellege miatt nem kötötte le a figyelmemet hosszabb ideig. Helyette tovább indultam a következő galériába, amely az utcában néhány háztömbbel feljebb helyezkedik el. De erről majd máskor…

 

Írta és fényképezte: Csikós Tibor

 

Ősszel Firenzébe látogattunk. Este érkeztünk meg a pályaudvarra. Fél órába is beletelt, mire a vasútállomás körül megtaláltuk a szállásunkra induló városi autóbusz megállóját. A város fényei első látásra is vonzónak tűntek. Átkeltünk az Arnó folyó hídján, és az első megállóban leszálltunk. Az útburkolat kövei elég durvának tűntek, kis bőröndjeink kerekei hangosan rázkódtak, ahogy magunk után húztuk őket. A későbbiekben kiderült, hogy a sima és nagy utcaköveket vésővel több helyen is felsértik, a csúszások megakadályozása céljából. Szállásunk a Via San Niccolón volt. Ahogy a megfelelő házszámhoz értünk, azonnal feltűnt a falon le s föl sétáló skorpió. Ilyen nagyot még nem is láttam élőben. Fiatal példány lehetett még, hiszen elég vékonyka volt, de a hossza elérte a 6-7 centimétert. Nem zavartatta magát, mi pedig a sötét ellenére mobiltelefonjainkkal megpróbáltuk lefotózni. Kicsit még nézelődtünk az utcában, a pontos címet keresve, és mire visszatértünk, már el is tűnt az állatkánk a fal réseiben, vagy a bádogcsatornában. Többet nem is láttuk, de azért bevezetésnek pont jó volt, és egy kicsit tartottunk a skorpióktól a továbbiakban.

Másnap délelőtt tudtuk csak alaposabban szemügyre venni utcánk házait, a boltokat és az éttermeket. Hétvége volt. Most nem mentünk ki a folyópartra, hanem az utca kissé elzárt folytatásában figyeltük meg a számunkra teljesen új várost. Amúgy maguk az épületek emlékeztettek a Budapesten megszokott épületek formai megoldására és anyagaira. Talán a vasszögekkel megerősített nagykapuk kivételével. Néhány szmog, vagy helyesebben városi por borította háztömb után egy turistákat a maga értékeivel váró parfümbolthoz érkeztünk.

Kíváncsian nézelődtünk a nagy kirakat előtt, majd hamarosan bemerészkedtünk. A tér tele volt zsúfolva nagyméretű és formás, régi üvegekkel, vázákkal, telve különböző színű folyadékkal. Több zsúfolásig megrakott asztalt képzeljünk el. A szépen csillogó folyadékokat egy csinos, filigrán alkatú, de középkorú, magabiztos fellépésű hölgy árulta. Kedvesen mosolyogva magyarázott nekünk angolul. Megfigyeltem, hogy a berendezés mennyire hasonlított Magyarkanizsa gyerekkoromból jól ismert kis és nagypatikája berendezéséhez és bútoraihoz. Nem volt nehéz észrevenni, hogy ez a magabiztosság a természetes hozzáértésből, és a helyi, évszázados hagyományokból táplálkozott. A feleségem az illatok változatosságában is gyönyörködött.

Ezzel az egyéni kiállítással tért vissza Ernst Billgren a Göteborgi művészeti színpadra 32 év után ezúttal a Galleri Hammarénben. A megváltoztathatóság és a kifejezés öröme a művészetének konstansai.

A HAMMARÉN GALÉRIA 2019. március 23–április 13.

Utoljára az Erik Dahlbergsgatan 14 szám alatt láthattuk, a régi Galéria 1-ben 1987-ben, amikor is Ernst Billgren szenzációs csodaként volt számon tartva a svéd művészeti színtéren.

Ha körbe akarjuk járni Billgren festményeit, amelyeket a Galleri Hammarénben mutatnak be, egy ötvözetről beszélhetünk az egykori Billgren és az a Billgren között, aki egy ideig Wilhelm von Kröckert név alatt írta alá műveit. „A sebesség gyors képtől a képig, mintha a művek keletkezését lázas áramlás jellemezné” - írta Sebastian Johans a közelmúltban DN-ben (Dagens Nyheter) Billgren legfrissebb kiállításáról a stockholmi Forsbloms-ban. Mint mindig, ezúttal is nagyon szórakoztató kiállításnak lehettünk szemtanúi, mely egy olyan szempont, amelyet ez a művész soha nem hagyott figyelmen kívül.

A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején Billgren sok írott és íratlan szabályt került meg, hogy hogyan néz ki egy festmény. Legalábbis, ha egy olyan művész festményéről beszélünk, aki svédországi művészeti főiskolán tanult. Ernst Billgren megjelenése a művészeti színtéren megváltoztatta nézőpontunkat a művészettel kapcsolatban. Mi volt a „jó” vagy „rossz” festmény, vagy mi volt a jó vagy rossz ízlés, hirtelen bonyolultabbá vált véleményt nyilvánítani róla. Az elmúlt néhány évtizedben Billgren Svédország leggyakrabban szereplő művésze, egy ideig többet írtak róla, mint magáról a miniszterelnökről.

A figyelem egyik oka, hogy a művészete annyira szerteágazó. Billgren folyamatosan az új területeket keres: többek között filmeket rendezett, könyveket írt, rockzenét játszott. Mint festő, soha nem félt új megközelítéseket kipróbálni, egy időszakban tehát a von Kröckert álnév alatt. Most ismét Ernst Billgrenként találkozhattunk vele. De semmiképpen sem jelenti, hogy megnyugodott. A megváltoztathatóság és a kifejezés öröme művészetének állandói.

2019 Ernst Bilgren Bogyógyüjtök / 70x80cm
2019 Ernst Bilgren- Üstökös-70x80cm olaj-farost
2019 Ernst Bilgren festmények 70x80 cm olaj-farostlemez
2019 Ernst Bilgren Gépkereszt 95x45 cm olaj-farost
2019 Ernst Bilgren-Trojai faló kőből 122x218 cm olaj-vászon
2019  Ernst Bilgren festmenye 80x125 cm olaj-farostlemez
2019 Ernst Bilgren festmenye 80x125 cm olaj farostlemez
2019 Ernst Bilgren Bogyógyüjtök / 70x80cm 2019 Ernst Bilgren- Üstökös-70x80cm olaj-farost 2019 Ernst Bilgren festmények 70x80 cm olaj-farostlemez 2019 Ernst Bilgren Gépkereszt 95x45 cm olaj-farost 2019 Ernst Bilgren-Trojai faló kőből 122x218 cm olaj-vászon 2019  Ernst Bilgren festmenye 80x125 cm olaj-farostlemez 2019 Ernst Bilgren festmenye 80x125 cm olaj farostlemez

Ernst Billgrenről mondták:

Leginkább úgy érezhetjük, mintha a művész olyan attribútumok nagy szendvicsasztalát állította volna össze, amelyeket kedvel, és az álmodozásnak szentelte volna magát, amelyek sötétséget és fényt is tartalmaznak.

Sebastian Johans recenziója, DN 2019. január 23.

 

Billgren művészete mindig energiát merített abból, hogy szinte módszeresen szabadon engedte az irányítást – amikor egy kifejezésmódot már kevésnek érzett, gondoskodott róla, hogy megváltoztassa az irányt: növelte a méreteket, könyvet írt, filmet rendezett. Ez a következetes nyugtalanság adja számomra a művész nagyszerűségét, hiszen korábbi munkáihoz folyamatosan új oxigént, új dimenziókat ad hozzá.

Dan Jönsson recenziója DN 2016. március 10-én.

 

Nehéz meghatározni Ernst Billgren művészetét, és minél inkább próbálkozol vele, annál inkább nyilvánvalóvá válik, hogy éppen ez a megfoghatatlanság művészetének magja.

Sebastian Johans kiállítási kiadvány: Wilhelm von Kröckert Olajfestmények, Lars Bohman Galéria, 2015

 

Az én elgondolásom mindig az volt, hogy ne legyek provokatív. A festményeim annyira rendkívül hiányában vannak a provokációnak, hogy az emberek kiborulnak tőle.

Ernst Billgren interjú DN 2015. április 10.

 

A hetvenes évek politizált, kiszámítható műalkotásai után, Billgren megnyitotta az utat a vizuális művészettel való nyugodtabb és anarchisztikusabb kapcsolat kialakításához. Szeszélyes illúziókkal lebontotta a gátakat a kifinomult és a népi kultúra között. Billgren élvezettel hagyta, hogy a dekoratív kifejezések egyesüljenek a magasztossal és tisztával. Egy virtuóz, de ugyanakkor tudatosan hanyag expresszionista festészetet kapcsol össze szokatlan berendezési tárgyakkal és szobrokkal.

Sophie Allgårdh Kiállítási kiadvány, Tartályaink, Lars Bohman Galéria 2012

 

Ugye Billgren nem egy naturalista állatfestő mint Bruno Liljefors, hanem a természet képe mindig az 1950-es évek giccse és utcai festészet áttéte volt, amelyet mitológiai mese- hangzás fűszerez.

Birgitta Rubin recenziója DN 2012. március 28.

 

Ernst Billgren 1957-ben született Danderydben. Először az 1979-81-es stockholmi Birkagården Népiskolában, majd a göteborgi Valand Művészeti Főiskolán tanult 1982-1987 között. 1997-ben a szabad művészetek képviselője lett a Királyi Akadémián.

 

A galéria svéd nyelvű honlapjáról fordította: Csikós Tibor

 

Önálló kiállítások, válogatás

10 200, Galerie Forsblom Stockholm 2019

Visszatekintve, Galerie Forsblom, Helsinki, Finnország 2017

Ernst Billgren vs Wilhelm von Kröckert, Borås Művészeti Múzeum 2016

Absztrakt, Lars Bohman Galéria, Stockholm 2012

Továbbfejlesztett finn művészettörténet, Anhava Galéria, Helsinki, Finnország 2010

Színgyár, Stockholm 2008

Csodálatos inspiráció, Läckö kastély, Lidköping

Ernst Billgren - Åke és Ingrid Andrén gyűjteménye, Jönköping Megyei Múzeum 2007-es munkája

Wang Galéria, Oslo, Norvégia 2003

Center Culturel Suedois, Párizs, Franciaország 2001

Andrum, Liljevalchs konsthall, Stockholm 2000

Lund művészeti galériája 1998-ban

Lars Bohman Galéria 1993

Norrköping Művészeti Múzeum, Norrköping 1989

Galéria 1, Göteborg 1987

Rotor Galéria, Valand Művészeti Főiskola, Göteborg 1984

 

Csoportos kiállítások, (válogatás)

 

ARCO Madrid, Madrid, Spanyolország 2016

Borås Nemzetközi Szobrászati Biennálé 2012

Üveg stressz, Velencei biennálé, Velence, Olaszország 2011

Kortárs szobor az északi országokban 1980-2005, Wanås, Knislinge 2005

Hamis és hiteles, Nemzeti Múzeum, Stockholm 2004

Föld - globális változások, Modern Múzeum, Stockholm 1994

Musée Rath, Genf, Svájc 1993

Billgrens, Helene Billgren, Göteborgs Kunsthall 1991-ben

Sydney Biennale, Sydney, Ausztrália 1990

Reform Sub Bau, Galéria Sub Bau, Göteborg 1988

Berlin Akadémia, Berlin, Németország 1987

Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2024. március 26.
Kedves Híradó Olvasók!   Mindenekelőtt szeretnék elbúcsúzni szeretett szerkesztőtársamtól, a Híradó régi munkatársától, a Kékvirág anyanyelvi tábor „Nagymamájától”: Tóth Ildikótól. Sajnálattal fogadtam váratlan halálhírét, előtte néhány héttel elküldte még a Híradó számára – az immáron utolsóvá vált – szövegeit. Elhallgatnak…
Tovább
Agustina Bazterrica - Pecsenyehús

Agustina Bazterrica - Pecsenyehús

Könyvespolc 2024. március 27.
  Kutatok a közelmúlt emlékei között, hogyan és mikor bukkant fel ez a könyv, de nem jut eszembe. Valószínűleg a cím és a könyvborító volt, ami felkelthette az érdeklődésemet szokatlansága miatt. Agustina Bazterrica argentin írónő Pecsenyehús című regényének borítóján egy…
Tovább
Interjú a Skandináviai Szent György Lovagrendről (IVISHFS.se) – 3. rész: beszélgetés lg. Giber Tamás Gáborral

Interjú a Skandináviai Szent György Lovagrendről (IVISHFS.se) – 3. rész: beszélgetés lg. Giber Tamás Gáborral

Portré 2024. március 27.
Jelen írás egy, a Szent György Lovagrend (In Veritate Iustus Sum Huic Fraternali Societati, magyarul: „Valósággal igaz vagyok e testvéri közösség iránt”, rövidítve: IVISHFS) Skandináviában működő nagypriorátusáról szóló sorozat 3. részét képezi, melynek előzményei a Híradó előző két számának hasábjain…
Tovább
„Folytassuk akkor a vallásossággal!”

„Folytassuk akkor a vallásossággal!”

Portré 2023. december 11.
  Nemrégen jelent meg a Híradó hasábjain dr. Sebestyén Gábor nőgyógyász főorvossal, a stockholmi protestáns gyülekezet világi felügyelőjével készített interjú második része. Mivel még ebben sem értünk kérdéseink végére, a beszélgetést folytattuk 2023 augusztusában. A köztünk lévő korkülönbség ellenére jó…
Tovább

Egyesületek

Beszámoló a Tavaszi Szél Kulturális Egyesület programjairól

Beszámoló a Tavaszi Szél Kulturális Egyesület programjairól

  A Kőrösi Csoma Sándor Program 2023–2024. évi göteborgi ösztöndíjasaként az én feladatom a göteborgi Tavaszi Szél Kulturális…
Téli beszámoló a Pannónia Klubtól

Téli beszámoló a Pannónia Klubtól

  Elmondhatjuk, hogy újra egy sikeres bállal zártuk a tavalyi évet, ami a felnőtteknek szánt programjainkat illeti. Az…
Hírek a SOMIT háza tájáról...

Hírek a SOMIT háza tájáról...

2024. február 9-én délután megnyitotta kapuit a SOMIT első idei tábora, a Téli tábor. A táborlakók már pénteken…

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Swish:

Swish


  

 

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Free Joomla templates by L.THEME