2022 Angi István: Hegyek napsütésben, akril - vászon
2022.07.07 – 08.31. Bárczay kastély galériája, Felsőzsolca. Mintegy két tucat frissen készült olajfestmény és körülbelül ugyanennyi, főleg fából készült kisplasztika fogadja a látogatót Angi István kiállításán. A képek figuratívak, a legelvontabb alkotásokon is felfedezhető egy arc, vagy egyéb tárgyias részlet. Festőnk művészete elbeszélő, narratív elemekkel bővelkedő, vagy leképző jellegű, mint például a tiszta festőiséggel felépített tájképek. A közönség kifejezett örömére, még egy-két zsánerkép is gazdagítja az anyagot. Szobrai között is ritkák az egészen absztrakt művek. Vegyünk most szemügyre néhány remek munkát. Mindjárt a bejáratnál, kissé elkülönítve kapott helyet egy kis farostlemezre készült kép, az Alkonyati színek.
Nagyon expresszív a kék-sárga-piros alapszínek ütköztetése, és radiáció, a nap csillogása a sötétülő égbolton. Hegyvonulat távlatot megnyitó fekete körvonalai. Időtlen festői téma az expresszionizmus felfokozott keveretlen színhasználatával, és durva, de kifejező ecsetkezelésével. A kiállító terembe érve, jó néhány tisztán festett, közepes méretű tájábrázolás ragadta meg a figyelmemet. Elsőként talán a „Hargita felé” című. Szabályos kompozíció, klasszikus, Cézanne-t idéző színekkel, és sűrű, egymás mellé állított ecsetvonásokkal. A levegő perspektíva hangsúlyos a sötét és világos felületek kontrasztja által.
2022 Angi István: Alkonyati színek, akril - farostlemez
Véletlenül tudom, hogy művészünket a jelenlegi lakhelyén mindennap szemlélt kisgyőri hegyek is inspirálták. Gondolom, a két környezet, az egykori és a mai, hasonlósága inspirálja a hazai, erdélyi tájak emlékezetből való megfestését.
Ilyen lehet „Hegyek napsütésben” című vászna is. Itt nyomon követhetjük festőnk kialakult ecsetkezelésének nyomait, festői rutinját is.
2022 Angi István Folyópart templommal, akril – vászon
A „Piricske hegy” című festménye az expresszionizmus stílusjegyeit viseli. Személyes ecsetkezelés, felfokozott színek foltokban elhelyezve, helyet adva a fehér alap ragyogtatásának. Szemmel követhető ecsetvonások, keleties gesztusok. A kép be nem fejezettsége (la peinture inachevée) is szerepet kap – Angi István felkészült, tudatos festő.
Klasszikus, tömör kompozíció, ellenpontokkal. Expresszionista színek, hideg-meleg és sötét-világos kontrasztok. A kép háttere dominánsan hideg, de vízszintesen, bizonyos ritmusban váltakozva melegebb színű csíkok bukkannak elő. A fények is ezt az irányt követve világítják meg a gomolygó felhők alatt meghúzódó hegyvonulatokat, és az ezekre a tömegekre rímelő kidőlt fa ágait.
2022 Angi István: Hegyek napsütésben, akril - vászon
Az Út a szent hegyre című kép a kiállítás talán legtömörebb struktúrája. Itt megvalósult a nagy tér érzékeltetése a levegő perspektíva sikeres alkalmazása által. Egyfajta tónusgazdagság jellemzi, a spontán, száraz ecsetkezeléssel elővarázsolt gesztusos textúra feszültséggel teli ellentétet képez az akrilfesték fedő, tudatos felületkezelésével, kép építésével. A tisztán hagyott színfoltok kiragyognak, a kis telítettségű, sötétebb ecsetvonások és színfoltok rácsszerkezete alól.
A Levelek a vízben a tárlat legeredetibb darabja. Az eseményt megnyitó Máger Ágnes festőművész elmesélte, hogy a megnyitó előtt, kisgyőri otthonában meglátogatta a festőművészt. Az esőzések miatt az udvaron nagy víztócsa állt, az alján lehullott falevelekkel, amit meg kellett kerülnie. Azután pedig a műteremben a fal mellé támasztva egy víztócsát ábrázoló vásznat vett észre. Ezért Istvánt az észlelésből kiinduló művésznek nevezte.
Szóljunk néhány szót István szuverén szobrászatáról. Munkáit különböző nemes faanyagok felhasználásával készíti, főként madarakat, de domborműveket is farag. A plasztikai hatást néha vésett vonalakkal egészíti ki, mintegy lerajzolja azokat a részleteket, melyek kifaragására nem jutott már ideje.
2022 Angi István: Levelek a vízben, akril – vászon
Végezetül szóljunk festőművészünk még egy oldaláról. Mint azt az előzőekben említettem, a narratíva nem áll tőle távol. Számomra érdekes a mitologikus, meseszerű mondanivalója. Nézzük meg két letisztult, poétikus festményét!
A tűzmadarak gyönyörű naplementében az Édenkert tava felett repdesnek. Sötét sziluettjük élesen kirajzolódik az idillikus természeti háttér világosabb színfoltjaiban. Tündérországba cseppentünk.
A Tűzmadarak II. témája ugyanaz: a mesés tó fölötti repdesés a naplemente aranyló sugaraiban. A tűzmadarak ritmikus násztáncot lejtenek a víztükör fölött. Csónak, vagy a vízbe benyúló móló szélén ülve egy emberpár figyel. Nő és férfi (anya és apa) tekintetét a távol, magasban lejátszódó nászra szegezi. Az álomszerű jelenetet mi is közelről szemléljük, megfoghatónak érezzük.
Számomra ez a néhány mű volt a kiállítás legérdekesebb darabja.
2022 Angi István: Piricske hegy, akril - farostlemez
Életrajza:
Angi István Gyergyószárhegyen született, 1976. november 3-án. Tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Líceumban végezte képgrafika szakon. Több egyéni kiállítása volt Budapesten, Kolozsváron, Csíkszeredán, Gyergyószentmiklóson, Rimaszombaton és Gyergyószárhegyen. Fából faragott, nagyméretű szobrai Kisgyőr, Sajógömör(SK), Gyergyószárhegy, Sepsiszentgyörgy, Borszék közterein nyertek elhelyezést.
2022 Angi István Sűrű erdő, olaj -vászon
2022 Angi István: Tűzmadarak I., akril - vászon
2022 Angi István Út a szent hegyre, olaj -vászon