Grafik i Väst galéria Göteborg. Fia Kvissberg „Játék a színekkel és a formákkal” 2022.01.29.–02.16.
Könnyed időtöltésre ugrottam be a számomra kedves göteborgi grafikai galériába, egy esős februári napon. A kiállítás plakátjáról madarak kissé humorosan rajzolt figurái tekintettek rám. Szeretem az álló madarak formáit megjelenítő művészeket. Rögtön Ózsvár Péter magyarkanizsai keramikus vízi madarakat ábrázoló munkái jutottak eszembe. Kis és nagy szárnyasok egész kollekcióját alkotta már meg kerámiából.
Fia Kvissberg: „Párbeszéd”, színezett anyagnyomat.
Fia Kvissberg stockholmi képzőművész is szereti kiemelni a jól megfigyelt és számára lényeges formákat. Erre a kiállításra az anyagnyomat, kollográfia technikájával készített színes nyomatokat nemes anyagú grafikai papírokra.
Fia Kvissberg: „Rózaszínű ló”, színezett anyagnyomat.
Az ilyenkor szokásos kartonból készült passzpartúra nélkül, egy ollóval nagyvonalúan körbevágva, a falra gombostűzve mutatta be grafikáit. A spontaneitás nagy hangsúlyt kapott ezen a kiállításon, talán ezen jellemző miatt is megkapóak számomra ezek az alkotások. Nem pepecsel részletekkel, nagyvonalú az ábrázolásban, de kreatív a montázselemek társításában is.
Fia Kvissberg: „Ő erre szállt”, színezett anyagnyomat.
Kartonból, mintegy időt nem vesztegetve, ollóval vágja ki figuráit. Ezekre textíliából, valószínűleg függöny darabokból nőiesen finom textúrákat applikál, dekoratív feszültséget keltve a sima, és mintás, valamint a valamilyen módon kimélyítet, sötétebb felületek között.
Fia Kvissberg: „Indiai inspiráció”, színezett anyagnyomat.
Általában az akvatinta felületeket imitálva, dörzspapírt (smirglit) applikálnak az ilyen helyekre a képgrafikusok. Szemmel láthatólag a művésznő ezen a kiállításon, sok helyen ecsettel és áttetsző festékkel bele is nyúlt a nyomatokba. Bátran gazdagította a munkák színességét, növelve a kifejezés játékosságát.
Ezek az alakok általában ritkán vannak egyedül, valamilyen viszonyt ápolnak egymással. Alá vagy fölé rendeltek, esetleg egymás mellett szerepelnek.
Fia Kvissberg: „Mint a dámák”, színezett anyagnyomat.
Ezen a nyomaton kitűnően követhető a belefestés minősége. A montázs grafika címe „Mint a dámák”.
Bizonyos motívumokat pedig vízszintes csíkban helyez el, visszatérve az ókori, frízszerű ábrázolások áttekinthetőségéhez és ritmizálásához.
Fia Kvissbeg: „Madarak sorban”és „Tartani az egyensúlyt”, színezett anyagnyomatok.
Ezeken a munkákon is megfigyelhetjük a karikatúraszerű ábrázolásmódot, textúrával átitatott felületeket, ritmikus ismétlődéseket, és a visszafogott színvilágot.
Fia Kvissberg: „Nővérek”, színezett anyagnyomat.
Nyilvánvaló, hogy Fia Kvissberg szabad képalkotói folyamatnak fogja fel a nyomtatás lehetőségét és nem hagyja gúzsba kötni játékos képzeletét például céhbeli szabályok által. Jó, hogy ez a jelentős múlttal rendelkező grafikai galéria helyet ad ennek a játékosságnak. A szabályok pedig, mint tudjuk, nincsenek kőbe vésve.
Fia Kvissberg: Rózsaszínű csúcsok között, és felkérés a táncra, színezett anyagnyomatok.
A klasszikus frízszerű csíkba komponált figurák jól áttekinthetőek. Archaizáltságuk az egyiptomi művészet sajátságait juttatja eszünkbe. A nyomtatott részek itt is csak az alapot adják a sajátságos színezéshez és a ceruzával való felületalakításhoz.
Fia Kvissberg színezett anyagnyomata.
Itt megjelenik az egyéntől elkülönült szemlélő tömeg (közönség) sematikus ábrázolása.
Fia Kvissberg: Pihenés, Annál a rózsaszínű csúcsnál, Madarak sorban II., (anyagnyomat). A kiállítást a művésznő mintegy 8 darab, egyéni kivitelezésű bronz kisplasztikája zárja.
Fia Kvissberg bronz kisplasztikái.
Fia Kvissberg stockholmi kortárs képzőművész. Az interneten leginkább festés közben láthatjuk, tehát inkább festőművésznek, mint grafikusnak titulálhatjuk. Műveit megtalálhatjuk a Svéd Államtanácsban, valamint számtalan helyen, a svéd nagyvárosok, és községek gyűjteményeiben. Tagja a Svéd Birodalmi Művész Szövetségnek, a Svéd Művészek Szövetségének, a Nőművészeknek, Södertälje Művészeti Körének, a stockholmi Grafikai Társaságnak és a Grafik i Väst-nek.