A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

Sandra Mujinga kiállítása a Göteborgi Művészeti Múzeumban

(2021. július 10. – november 7.)
„A Göteborgi Művészeti Múzeum az első olyan svédországi múzeum, amely büszke arra, hogy egyéni kiállításon mutatja be Sandra Mujingát. Több különböző médiumban dolgozva – beleértve a szobrot, a textil- és mozgóképet – művészete a következő témákat dolgozza fel: a felügyelet, a láthatóság és az alternatív valóságok.

Misztikus karakterek találkoznak velünk Sandra Mujinga művészetében. Magasra felkerekedett lények, világos identitás és kifejezett szándék nélkül. Lehetnek akár időutazók egy másik dimenzióból. Az egyszerre ismerős és idegen jelenlétükkel lesznek ők a művész emberi test iránti érdeklődésének bejárata, és annak az alkalmazkodási és álcázási lehetőségei.
A tudományos-fikciós műfaj és az afro-futurizmus összekapcsolásával művészete vizsgálja az emberek, az állatok és a technológia közötti relációkat. Ez is megkérdőjelezi annak a világnak a képét, ahol az ember tekinthető mértéknek minden szempontból, és ha vannak más, előnyösebb perspektívák, ami oda vezethet, hogy új betekintést, megértését nyerjen az emberi létezés.
Sandra Mujinga különböző kulturális területeken aktív és sokféle kifejezésből merít inspirációt. A hagyományos kézműves és a digitális technológia iránti érdeklődéssel, sokoldalú vizuális nyelvvel dolgozik. A művészettörténeti eszmék és ideálok rögzítésével megvizsgálja a racionális gondolkodási határokat, és feltárja az új módszereket a test, az identitás és a képviseletről való gondolkodásra.
Sandra Mujinga (szül. 1989-ben Gomában) egy kongói-norvég művész, aki Oslóban és Berlinben él és dolgozik. 2010–2015 között a Malmői Művészeti Főiskolán képezte magát, 2014-től a Bécsi Művészeti Akadémiához is kötődik. A közelmúltban egyéni kiállításokkal volt jelen a Vleeshal Kortárs Művészeti Központban, Hollandiában, a Kunstverein-ben Hannoverben, a bergeni Kunsthallban, a Croy Nielsenben Bécsben és a Magenta Plainsben New Yorkban. 2021-ben a művésznő egyéni kiállításokkal van jelen a londoni The Approach-ban és a New York-i Svájci Intézetben.”


Olvasom a kiállítás brosúrájában, miközben a kiállítási reklámokból már ismert installációi felé haladok. A zöld fénnyel megvilágított, impresszív kompozíció címe: Libwa, Moko és Nkámá. Az afrikai származású művésznő két kiállított művének egyike. Kék farmer anyagból készült, szilárd, láthatatlan vázra. Az első gondolatom az ijedtség a három csuklyás óriás láttán. Ott álnak vészjóslóan a térben. Nem lehetünk biztosak sem az identitásukban, sem a szándékaikat illetően. Nevük hétköznapi, vagy talán mitologikus? Arctalanok. A ruhák nyílásaiba vörös anyagot illesztett a művésznő. Ezek az előbukkanó fényes foltok a védekezés, az agresszió és a kiszolgáltatottság gondolatait ébresztik bennünk.
„A szoborcsoport fizikailag ellenáll a digitális identifikációnak, egy olyan időben, melyet egyre magasabb szinten jellemez a biometrikus technika, mint például az arcfelismerés, a szivárványhártya szkennelése, hang, vagy ujjlenyomat ellenőrzése. Történelmileg milyen jelentősége volt egy individuum számára, hogyha meglátták, vagy félretekintettek mellette? Mi lesz a jelentősége ennek a jövőben? Egy digitális világban az választás, hogy rejtve maradjunk, ne lássanak meg, talán egy túlélési stratégia lesz majd.” […] A művet zöld fényben látjuk, amely emlékeztet bennünket a zöld képernyőre, amely gyakran a mai kép és filmgyártás alapja. Valóságunkra alkalmazva lehetőséget adhatnak arra, hogy digitálisan megváltoztassuk a környezetünket, hogy el tudjunk rejtőzni, vagy kitartsunk.” Írják a kiállítás rendezői.


A másik mű megtekintéséhez egy leplekkel elsötétített teremrészbe kellett belépni. Címe: Flo (áramlás) 2019, hologram. „A műben szereplő figura Sandra Mujinga egyik ruháját viseli. Kiindulópontja a művésznő fekete női test iránti érdeklődése, hogyan lehet azt megváltoztatni, megmutatni vagy álcázni. A Flo egy olyan mű is, amely vizsgálat alá veszi a testünk és az online jelenlétünk közötti viszonyt. Hogyan néznek ki az »alteregóink« és az »avatarjaink«, vagyis az ember és a technológia közötti viszony?
A hologramon keresztül egy vizuális folyamat részesei leszünk, ahol az emberi test állandó változáson megy keresztül. A szilárd és összetartó identitás hiányán keresztül vizsgálja a lehetőséget, hogy elkerüljük a felügyeletet és a kiszolgáltatottságot.”

Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2022. július 05.
Kedves Híradó Olvasók!   Oly mélyre estünk, hogy nem hullhatunk már, nincs is magas és nincs számunkra mély. Anyánk nyelvén sikoltunk a világhoz, mi lesz szivünkkel és mi lesz szavunkkal, ha jő az éj?
Tovább
Mélymerülés a kínai science-fiction világában – A háromtest-probléma

Mélymerülés a kínai science-fiction világában – A háromtest-probléma

Könyvespolc 2022. július 04.
Valami erős sci-fi-t kerestem mostanában, valami olyasmit, mint a Hyperion vagy a Metro 2033 volt legutóbb, ami nyomot hagy bennem és gondolkodásra késztet. Nem is kellett sokáig kutakodnom a neten, gyorsan rám talált A háromtest-probléma című regény. Intuitív módon hatott…
Tovább
Interjú Benczédi Zsuzsa nénivel

Interjú Benczédi Zsuzsa nénivel

Portré 2022. július 04.
Benczédi Zsuzsa néni 31 éve él Svédországban, zenetanár, kórusvezető, akinek generációkon átívelő pályafutása példaértékű. Zsuzsa néni lelkesedése sosem fogy el, hiszen mai napig is aktívan vezeti úgy a Ljungby-i Magyar iskolát, mint a kóruspróbákat valamint előadásra készül fáradhatatlanul.
Tovább
„Nekünk, fiataloknak fontos, hogy az érveink eljussanak a döntéshozókhoz!”

„Nekünk, fiataloknak fontos, hogy az érveink eljussanak a döntéshozókhoz!”

Portré 2022. január 01.
Beszélgetés Rácz Zsófia helyettes államtitkárral. Budapesten született 1997-ben, tanulmányait jogász szakon végzi az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, dolgozott az Alapjogokért Központ elemzőjeként, de Magyarország ENSZ ifjúsági delegáltjaként számtalan közösségi szerepvállalás is fűződik a nevéhez. Rácz Zsófia helyettes államtitkárt kérdeztem családról, hitről,…
Tovább

Egyesületek

iHuset. 18.

iHuset. 18.

Bengt Halse, aki Magyarország tiszteletbeli konzulja Göteborgban, most azt mondaná, hogy már csak nyolcvankét év választ el attól,…
A Kőrösi Csoma Sándor Művelődési Kör és a nehéz idők

A Kőrösi Csoma Sándor Művelődési Kör és a nehéz idők

Micsoda évek vannak mögöttünk! És vajon mi van még előttünk? Ki tudja, élhetünk-e még vakcinák nélkül?
A stockholmi magyar nagykövetség kulturális programjai

A stockholmi magyar nagykövetség kulturális programjai

A stockholmi magyar nagykövetség kulturális programjai

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

Free Joomla templates by L.THEME