A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

Paál Sándor tűzzománc művész kiállítása Stockholmban

A Magyar Ház minden valószínűséggel, sokkal nagyobb százalékban mutat be tűzzománc művészeket a többi képzőművészeti ágazatok alkotóihoz viszonyítva - legalábbis amióta én is hozzájárulok a kiállítások szervezéséhez - mint bármely más úgymond „igazi” galéria, hogy csak olyan kiválóságok kiállításait említsem, mint a kolozsvári Nagy Enikő, a Debrecenben élő Nuridcsány Éva vagy a székelyudvarhelyi Elekes Gyula. Tagadhatatlan, hogy ebben van szerepe annak is, hogy a tűzzománc csodálatos technikája, a fém és az üveg hő hatására létrejövő frigye idestova négy évtizede annyira megigézett, hogy én magam is - ha nem is mondhatom, hogy műveltem - de mindenképpen próbálkoztam vele.

Paál Sándor a Stockholmi Magyar Házban
Fotó: Bitay Zsolt


Ennek az igézetnek tulajdonítható, hogy évek óta csodáltam a húgomnak, Sántha Jutkának egy Budapesten vásárolt tűzzománc nyakékét, mindaddig, amíg aztán kinyomoztam, hogy ki is ennek az alkotója, és a Magyar Ház Közösség vezetősége meghívta kiállítónkat a SMOSZ évi közgyűlésére, valamint a Március 15, az 1848-as forradalom és szabadságharc 167. évfordulójának megünneplésére a stockholmi Magyar Házba, március 7-én munkáit bemutatni. Eredetileg úgy terveztük, hogy a művész a tapolcai Musical Színpad színészeivel együtt végigturnézza egész Svédországot, de mivel a vidéki elszállásolásával gondok adódtak, így országos szinten csak a SMOSZ évi közgyűlésén jelenlévőknek mutatkozott be a stockholmi magyar közösségen kívül.

 Ki is ez a művész, aki megtisztelt jelenlétével? A neve Paál Sándor, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett építészmérnöki diplomát, ott ismerkedett meg a tűzzománc technikájával, és ahol első lépéseit a kiváló szobrász, néhai Kákonyi István irányította. Budapesten él, két felnőtt fia van, felesége, Jakó Edit, aki nemcsak múzsája, de legkonstruktívabb kritikusa is, ugyancsak művész, textiltervező. Paál Sándor munkái eljutottak a világ minden tájára, kiállításaival szerepelt a Kárpát-medencétől az Ibériai félszigetig. Északon, a Skandináv-félszigeten azonban most mutatkozik be első alkalommal.

A tűzzománc készítéséhez az alkotói tehetségen kívül pontos mérnöki tudás is szükségeltetik. A fémet, amely a tűzzománcot hordozza majd, először alaposan meg kell szelídíteni: izzítani-hűteni-lágyítani-maratni, különböző módokon kell megmunkálni, hogy alkalmas legyen azokra a fizikai-vegyi folyamatokra, amelyek során szétválaszthatatlanul eggyé válik az égetőkemencében az üvegporral. A folyamatok bonyolultak, egészséget veszélyeztetők - gondoljuk csak a fémek savas maratására, az azbesztlap puszta jelenlétére, amelyre a kemencéből a készülőben levő darabot kiemelik, a belehelt fém- és üvegporra. A művész mégis minden kockázatot vállal a teremtés gyönyörűségéért, mert az eredmény a templomok napsütésben ragyogó színes üvegablakaira emlékeztető alkotás, a fényáteresztő és -elnyelő színek és elemek szövevénye.

A technika több ezer éves, a művészettörténet perzsa eredetűnek írja le, ahonnan használata nyugatra: Egyiptomba, Görögországba a Római birodalomba terjedt. Furamód keletre, Kínába, Japánba csak későn, a Krisztus utáni XII-XIII. században jutott el. Ennél mi sokkal szerencsésebbek vagyunk – kizárt, hogy őseink a honfoglalás előtt ne kerültek volna kapcsolatba a tűzzománc alkalmazásával, de nem sokkal az után mindenképpen: Szent Koronánkat nem kevesebb, mint 27 tűzzománc kép díszíti, amelyek közül 19 görög, illetve latin feliratú arckép: az Atya, a Fiú, a Szűzanya, 2 arkangyal, 4 szent, 8 apostol, és 2 császár arcképei, a többi 8 pedig dekoratív elem.

Nem akarlak benneteket a zománckészítés történek részletes ismertetésével terhelni, megemlíteni csupán a magyar, azaz erdélyi sodronyzománcot szeretném, meg eszetekbe idézni a magyar reneszánsz tűzzománccal, ékkövekkel és keleti gyöngyökkel díszített ékszereit, a például sárkányölő Szent Györgyöt formázó násfákat, a karkötőket, menteboglárokat, kösöntyűket, amelyek előállításának hagyományát később újraelevenítették a XIX. század második felében. Az ékszerek készítése minden bizonnyal egyike a legősibb alkotóművészeti tevékenységeknek, ezt követte az ábrázoló művészet, amely megelőzte az írásbeliség kialakulását és a valóság rögzítésének legősibb formája volt. A tükör mitikus, misztikus, szakrális lényege közismert, és mind a mai napig él, gondoljunk csak a Tükröm-tükröm, mondd meg nékem varázsigére és a tükör szerepére a Hófehérke meséjében, vagy arra hogy Alice a tükrön keresztül jut Csodaországba. A hiedelem szerint a visszajáró lélek a valóságban nem, de a tükörben megpillantható. A tükröket takarják le, ha halott van a házban, és szerelmi zálogként tükrös szívet ajándékoznak mind a mai napig a búcsún, a vásárban a fiatalok, hogy az odakínált-átnyújtott szívben megláthassa önmagát a kiválasztott.

Paál Sándor ennek a három területnek, az ékszerkészítésnek, képi ábrázolásnak és a tükrök világának nagymestere. Forma- és színvilágát a magyar tárgyi kultúrából meríti, bámulatos könnyedséggel ötvözve olykor a népi, olykor az úgymond úri elemeket, visszanyúlva a honfoglalás kori, vagy akár előtti, a középkori, reneszánszkori motívumokhoz, és megjelenítve saját értelmezésű modern tematikát is.

A technika igen költséges és nagy türelmet igényel, az előkezelt fémlapra az előkezelt bordázatok közé felhordott festékek vízzel kevert krétaporra, iszapra emlékeztetnek, a művész úgymond vakon dolgozik, a kész kép csak a fejében létezik, hiszen a színek csak égetés, gyakran többszöri égetés után hívódnak elő: Az alacsony, 4-500 fokon olvadó zománcokat nem lehet egyszerre égetni a magas, 1000-1200 fokon olvadó zománcokkal, mert tönkremennének. Így először a magasabb hőfokon olvadó zománcok kerülnek a kemencébe, majd sorban a mind alacsonyabb hőfokon olvadók. A munkafolyamat során megsérült darabok nem javíthatók.

Az eredmény pedig lenyűgöző!

Köszönjük Paál Sándornak, hogy vállalta az utazással kapcsolatos nehézségeket, és eljött közénk!

Bereczky-Veress Bíborka

 
Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2024. október 24.
Kedves Híradó Olvasók! Örömmel jelentem – bár e mondat olvasásakor mindez nyilvánvalóvá válik –, hogy a Híradó végre újra megjelenik nyomtatásban is! Budapestről írom e sorokat, így az extrém forró, hosszú hőhullámoktól, trópusi éjszakáktól sújtott magyar nyár átvészelése után mondom,…
Tovább
Egy elfelejtett, igaz ember

Egy elfelejtett, igaz ember

Könyvespolc 2024. október 24.
Hardi-Kovács Gellért: Soós Géza, az 1944. évi nemzeti ellenállás elfelejtett hőse Különleges könyvbemutatóra került sor szeptember 19-én, Stockholmban, a Gamla Stanban működő Carlsson könyvkiadó (Carlsson Bokförlag) helyiségeiben. A bemutatót a kiadó szervezte, Hardi-Kovács Gellért: Soós Géza, az 1944. évi nemzeti…
Tovább
Csikós Tibor: Grafikai és festészeti folyamatok

Csikós Tibor: Grafikai és festészeti folyamatok

Képzőművészet 2024. október 24.
2024. május 31-én, dr. Feledy Balázs művészeti író és műkritikus megnyitóbeszédével és Orbán Dénes szaxofonjátékéval vette kezdetét Csikós Tibor Grafikai és festészeti folyamatok című kiállítása a budapesti Újpest Galériában. Sajnos az eseményen nem tudtam részt venni, azonban egy forró, júniusi…
Tovább

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Swish:

Swish


  

 

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Free Joomla templates by L.THEME