A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

Karácsonyi jelképek. Karácsonyi kecske – Julbocken

kecske
A kecske minden korban a hatalom és a termékenység szimbóluma volt. Thor, a skandináv mennydörgés isten szekerét például két halhatatlan kecske húzta. Az északi országoktól egészen Dél-Európáig a kecske volt az az állat, amelyet a szántóföld termé­kenységével hoztak kap­csolatba.


A kereszténység előtti időkben is ünnepeltek decemberben, a téli napforduló környékén, amikor a legsötétebb volt az éjszaka. Bármilyen furcsának tűnik, de ez volt az aratás ünnepe. Ekkor jött el a nyáron learatott gabona utolsó kalászaiból font koszorú, kereszt, különböző figurák terményvarázsoló ideje. A kereszténység felvétele után sem ment feledésbe ez a hiedelem, csak kissé átalakult, belesimult a karácsonyi ünnepkörbe.
Ebben az összefüggésben az utolsó kévének egészen különleges, varázslatos jelentése volt. Ezt a köteget, a koszorút a maga sajátos módján formázták meg, és karácsonyra mentették. A rítus célja az volt, hogy a frissen betakarított termésből a felesleges növényi erőt megmentsék a következő évi terméshez.
A karácsonyi ünnep azt az aratószellemet szimbolizálta, amellyel együtt kell boldogulnod. Ezeknek a szalmafigu­ráknak nevet adtak, és felhasználták a karácsonyi játékokban. Népszerű volt például a „jultyppan”, valamint a „julbocken”, a karácsonyi kecske, mely, mint említettem, a termékenység megtestesítője. A keresztény szimbolikában az Ég, a szerelmi vágy, a bujaság szimbóluma és az elkárhozottak jelképe. A középkorban a fekete kecskebak a boszorkányszombatokon elnöklő sátán jelképe volt.
Azonban a karácsonyi kecske országonként mást jelent. Finnországban gonosz lény, aki el akarja vinni a karácsonyi ajándékokat, ezzel szemben Svédországban éppen a karácsonyi ajándékokat őrzi.
A finn Joulupukki, azaz a piros kabátos, fehér szakállas, rénszarvasszánon közlekedő karácsonyapó neve szó szerinti fordításban ugyancsak karácsonyi kecske (joulu=karácsony, pukki=(bak)kecske). Ahhoz pedig nem kell nagy fantázia, hogy Karácsonyapó és Thor égi közlekedése közötti párhuzam feltűnjön.
Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a skandináv karácsonyi ünnepnek a kecske az egyik szimbóluma. A magyar néphagyományokban szintén ismert a kecskealakoskodás és a kecskemaszk az egyik legnépszerűbb. Az év során többször előkerül (lakodalom vagy disznótor alkalmával, Luca-napkor), azonban a karácsonyhoz nem kapcsolódik.
A karácsonyi kecskét először a 18. század elején említik hivatalos szövegkörnyezetben, amikor a hatóságok az úgynevezett karácsonyi csínytevések kapcsán próbáltak véget vetni a koldulásnak és a részegeskedésnek.
Karácsonykor, valamikor Szent Lúcia estéje és Knut huszadik napja között, felöltözött fiatalok jártak tanyáról tanyára, hogy pénzt, ételt és italt kolduljanak. A csapatban a napkeleti bölcsek, Józsefek, csillagfiúk, és egyéb figurák között a karácsonyi kecske is jelentős szerepet kapott. Feladata az volt, hogy tréfáljon, szórakoztasson, rávegye az embereket, hogy nagylelkű ajándékokat adjanak. Az a személy, aki a karácsonyi kecskét képviselte, egy kézzel készített, ijesztő kecskemaszkba öltözött. A kecskemaszkot gyakran egy rúdra erősítették, amelyet a hátára kötöttek, és amikor viselője meghúzta a madzagot, a kecske csattogtatta az alsó állkapcsát. Ezért nevezték néha kereplő kecskének, klapperbock-nak.
A karácsonyi csínytevések Svédország-szerte előfordultak, ám idővel elfajultak, az eredetileg a szegények számára gyűjtött ajándékokat és a pénzadományokat inkább mulatozásra használták. A szokásra végül a hatóságok is felfigyeltek, és különféle rendeletekkel igyekeztek véget vetni a mulatságnak.
Egy 1721-es stockholmi rendeletben ez áll: „Aki azt feltételezi, hogy ezentúl az úgynevezett Yuhlbokkennel, csillaggal és más hiúságokkal rohangál az utcákon és sikátorokban, azt azonnal el kell fogni, és az illetékes hatóságokkal kell megvizsgáltatni.”
A karácsonyi kecskehagyományok közül szinte csak a piros szalagokkal gyönyörűen feltekercselt szalmakecske maradt fenn ma. Ahol díszként áll a karácsonyfa mellett, nem sokat árul el kétes múltjáról.

[Forrás: internet, A karácsonyi kecske a néphitben és a karácsonyi hagyományban, Karin Schager, Rabén és Sjögren.]

Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2024. június 24.
Kedves Híradó Olvasók! Sorban a második online Híradót tarthatjuk most virtuálisan a „kezünkben”, tehát ezúttal sem jelenik meg az aktuális, júniusi lap nyomtatott formában, hanem a cikkek, beszámolók és interjúk kizárólag a Híradó honlapján olvashatók. Az 1974-ben alapított Svédországi Magyarok…
Tovább
Tarot-naplók I.

Tarot-naplók I.

Könyvespolc 2024. június 25.
Nem emlékszem pontosan, hogyan és mikor jelent meg a tarot az életemben. Egyszer csak azon kaptam magam, hogy ott van, persze az is lehet, mindig is ott volt, csak valami eltakarta előlem egy időre. Vagy talán elrejtőzött valamiért, esetleg mimikrit…
Tovább
A varázslatos szín. A göteborgi kolorizmus története új megvilágításban (második rész)

A varázslatos szín. A göteborgi kolorizmus története új megvilágításban (második rész)

Képzőművészet 2023. december 11.
Olle Olsson Hagalund - Műterem - olaj-vászon   A Híradó októberi számában Carl Kylberg, Tor Bjurström és Gösta Sandels képeinek elemzésén, a korszak bemutatásán keresztül indítottuk útjára a göteborgi kolorizmus történetét új megvilágításba helyező cikksorozatunkat. A második rész további utazásra…
Tovább

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Swish:

Swish


  

 

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Free Joomla templates by L.THEME