A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

 
”Ha festhetek és zenélhetek, boldog ember vagyok”
 
Kedves Botond! Különös ez a napjaink internetes ismerkedése, az, ahogy én felvettem veled a kapcsolatot. A neved göteborgi magyar- és művészkörökben ismert; legalábbis a hu.se.t tavalyi rendezvényén te is kiállítottál, innen a virtuális ismeretség. Aztán, ahogy az ember igyekszik megismerni téged a világhálón, kiderül, hogy 31 éves göteborgi lakos vagy; a honlapon megtekintehetően kényelmes tempóban elsuhannak szénvázlataid, csendéleteid, absztrakt, különös színvilágú, és legalábbis számomra nyugalmat, harmóniát sugalló képeid. De ezen kívül semmit nem tudni rólad… 
 
Marosvásárhelyen születtem, de életem erdélyi szakaszát Csíkszeredában töltöttem. Nyaranta sokat jártunk Gyimesbe és Marosvásárhelyre rokonokat látogatni. 1987-ben költöztem édesanyámmal és testvéreimmel együtt Svédországba. Édesapám, a zenetanári állása mellett a csíkszeredai Barozda-népzeneegyüttes prímása volt. Ő már 1986-ban kiszökött Svédországba, mivel az akkori rendszer egyre nehezebbé, már-már lehetetlenné tette a zenekar további működését.
 
f_21_1.jpg
Bokor Botond
 
Mikor jöttél rá arra, hogy képzőművész leszel? Milyen jeleket, történéseket tudsz (így utólag) életedben felfedezni, amelyek az ezirányú késztetést adták, kibontakoztatták?
 
Kicsit próba-szerencse alapon kerültem erre a pályára. Érettségi után édesapám javaslatára Magyarországon próbálkoztam a továbbtanulással. A Külkereskedelmi Egyetemre jártam, de elég hamar éreztem, hogy az nem nekem való és otthagytam. Ekkor éreztem rá igazán arra, hogy az életemet nem egy irodában vagy hasonló helyen akarom eltölteni. Két kézzel akartam létrehozni valóságas tárgyakat, konkrétan szerettem volna látni a munkám eredményét. Ekkor még a festészet nem volt a terítéken, de szintén édesapám javaslatára kezdtem el rajzolni és beiratkoztam a budapesti “M.S. Mester” nevű rajzszakkörbe és szabadidőmben festettem.
 
Korábban, a gimnáziumi tanulmányok során a rajztanárom említette, hogy lát bennem fantáziát és tehetségesnek tart, de én ezt akkor nem vettem komolyan. Úgy éreztem, hogy számomra túl késő erre adnom a fejem és nagy a tudásbeli lemaradásom azokhoz képest, akik, úgymond, egész életükben erre a pályára készültek és gyerekkoruk óta jártak rajzórára.
 
A rajzszakkörben aztán ugrásszerűen fejlődtem, hamar utoléretem azon társaimat, akikről korábban azt hittem, hogy behozhatatlan előnyük van velem szemben. A rajzolás számomra valahogy természetes volt és nem kellett mindent elmagyarázni és megérteni, magától is mentek a dolgok.
 
csendelet.jpg
Csendélet, 2004
 
 
Hol tanultál és kiket tartasz nagy művészelődeidnek?
 
Svédországban két évig tanultam a Sundsgårdens Folkhögskola esztétika szakán. Ezután még két előkészítő év következett a Magyar Nyelvi Intézetben Budapesten, ezt ma már Balassi Bálint Intézetnek hívják. Ez idő alatt is jártam különböző rajzszakkörökbe rajzolni, mivel a Magyar Nyelvi Intézetben csak művészettörténet-óráim voltak. 2002-ben következett be az, amit korábban nem tudtam volna elképzelni: felvettek a Magyar Képzőművészeti Egyetem festészet szakára. Itt 5 évig jártam Kovács Attila mester osztályába.
 
Ha a művészelődökről van szó, akkor kimondott kedvencem soha nem volt. Minden korban lehet olyat találni, ami/aki egyedülálló és ma is megállja a helyét. Mindekitől el lehet lesni valamit, amit az ember magán átszűrve tovább ad az utókornak. Végül is erről szól az egész kultúra. De ha mégis valami konkrétabbat kellene mondanom, akkor a 20. század eleje nagyon izgalmas időszak számomra. Magyar vonatkozásban nagy inspiráció volt számomra a nagybányai iskola és ez diplomamunkáimon is látható.
 
varos.jpg
Város, 2009
 
 
Milyen műfajokkal próbálkozol és miben érzed leginkább otthon magad?
 
Az egyetemi éveim során a valóság megfigyelésén és leképzésén volt a hangsúly; ekkor sok tanulmányt készítettem. Miután lediplomáztam, ezt egy időre félretettem és absztrakt, geometrikus képeket festettem. Mostanában is ez foglalkoztat. Az ilyen fajta képek festése lehetőséget ad arra, hogy a látványt félre téve csak a képpel és az anyaggal foglalkozzam.
 
Mindig is érdekelt, hogy egy kép hogyan van megfestve. Már gyerekkoromban érdekeltek ilyen értelemben a festmények. A szüleimnek sok művészismerőse volt Csíkszeredában, és mikor őket látogattuk, mindig volt mit nézni a falon. A kép témája mellett mindig is foglalkoztatott az, hogy, hogyan kerülhetett fel az a festékanyag a vászonra, mitől néz ki úgy a festmény, ahogy kinéz. A kép megmunkálása, elkészítése a kép tematikája mellet egy külön történet és ez engem vonz. Az, hogy ott van előttem teszem azt, egy olajfestmény, aminek festékanyaga egykor puha és alakítható volt, mára azonban már merev és kemény. Nyomait látom a festő kezének és munkájának, szinte ott érzem őt is, ha a kép akár többszáz éves is!
A mostani geometrikus festényeimet jellemzi egyfajta építkező eljárás, megfestésében és témáiban egyaránt.
 
diploma2.jpg
Diplomamunka, 2007
 
Milyen formában jut el a mai képzőművész a közönséghez, sőt, a nagyközönséghez? Maradtak, mint régen, a galériák, vagy az internet is hatalmas lehetőséget nyújt-e immár a képzőművésznek önmaga felmutatására és urambocsá’ műveinek értékesítésére? Vannak-e nemzetközi kiállítások vagy pályázatok, ahol be lehet még mutatkozni, hogy ”látva lássanak”?
 
Ha valaki festészettel foglalkozik, akkor a galériák világa egy bevált és még minding természetes hely a művész és közönség találkozására; igaz, ilyen körökbe nem könnyű bekerülni. 
 
Az interneten való terjesztés lehetősége is megvan, de szerintem ez inkább egy amolyan névjegykártya, amire utalhatunk. A néző vagy a közönség figyelmét valahol fel kell kelteni; nem elég ha eladásra kínálom képeimet az interneten, ha senki nem ismer és nem tudja, hogy létezem.
 
diploma1.jpg
Diplomamunka, 2007
 
Hogyan tud ma egy képzőművész megélni itt Svédországban? ”Fogyaszt-e” a közönség művészetet és milyen formában? Látsz-e ebben a vonatkozásban különbséget Magyarország és Svédország között?
 
A festészetből nem élek meg, ezt kevesen tudják megtenni. Általában az idősebb korosztálynak adatik meg, hogy csak a festészettel foglalkozzon. Svédországban sok esetben ilyen-olyan állami ösztöndíjból vagy úgynevezett “művészfizetésből” élnek meg ezek a festők. Én még egyelőre messze vagyok ettől.
Ami a közönség fogyasztását illeti, az az érzésem, hogy bár Magyarországon kevesebben engedhetik megmaguknak, hogy festményeket vásároljanak, mégis nagyobb rá az igény. Fontosabb szerepet játszik az emberek életében a kultúra. Svédországban jóformán mindenki azt csinálhat, amit akar, úgy is elfogadják az emberek. Ennek van pozitív, meg negatív oldala is. A negatív az, hogy már nem nagyon figyelnek fel a művészetre. Lassan már botrányokat sem tud okozni a művészet, és ez akkor a hagyományos műfajokra, mint a festészet vagy szobrászat, méginkább igaz.
 
A magánemberek fogyasztási igényein és lehetőségein túlmenően számíhat-e a képzőművész nagyobb lélegzetű, közérdekű megrendelésekre, mint például épületbelsők díszítése?
 
Ha igen, akkor sem olyan léptékű megbízatásokra kell számítani, mint a parlament freskóinak elkészítése. Manapság a nagyobb intézetek inkább több művésztől vásárolnak kész alkotásokat és ezekkel díszítik épületeiket.
 
Mi az, amiről nem kérdeztelek, de amit még magadról, munkáidról, terveidről, netán álmaidról szívesen elmondanál a Híradó olvasóinak?
 
A festészet mellett a zene is nagy szenvedélyem. Öcsémmel, unokatestvéremmel és további két taggal van egy együttesünk BOA néven. Ez most sokat foglalkoztat, egyre több a fellépésünk, egyelőre Göteborgban. Zenénket a: www.myspace.com/boarocksworld honlapon lehet meghallgatni. Ha festészettel és zenével tudom tölteni életemet, akkor boldog embernek mondhatom magam.
 
További szép képeket, boldog zenélést kívánunk, és köszönjük a beszélgetést!
 
Kérdezett: Sántha Judit
 

Beszélgetés Tiglezán József stockholmi fotóművésszel

 

Tiglezán József

 

Hogyan fordult érdeklődésed a fényképezés felé és mikor kezdtél el tudatosabban fotózni?

Gyerekkorom óta érdekelt a fotózás, a film és a festészet. Tizenegy éves koromban vettem egy egyszerű orosz fényképezőgépet. Nagyítógépet magam eszkábáltam össze az akkor Erdélyben megtalálható anyagokból - ennek az építése is élményszámba ment! Nemcsak a fényképezőgépem finommechanikai olajszagára emlékszem, hanem az előhívásnál használt vegyszerekére is, és az izgalomra, amikor a lesötétített fürdőszoba piros lámpafényénél kezdtek kirajzolódni a fotóim.


Sokkal később, negyvenedik születésnapomra kaptam feleségemtől, Csillától egy digitális, tükörreflexes fényképezőgépet. Épp munkanélküli voltam; az elektronikai cég, ahol dolgoztam, bezárt. Elmondhatom, hogy a fényképezés és környezetem gondoskodása volt az út vissza a társadalomba és a munkába. Szükségem volt másvalamire is összpontosítanom, nemcsak a munkakeresésre. Az első hetekben több ezer fényképet készítettem, ám egyik sem tetszett igazán. Már ott tartottam, hogy feladom a fotózást, amikor meglett az első sikerélményem: egy kép, ami előbb csak a gondolataimban bukkant fel, végre formát ölthetett, sikerült egy elképzelésemet megvalósítanom!

 

 

 

Többször is dokumentáltad a svédorszagi magyarság egyesületi életének eseményeit; legutóbb a közös erdélyi kirándulást, melyet több száz képen rögzítettél és amely által sokmindenkit megörvendeztettél környezetedben. Miért tartod izgalmasnak lencsén keresztül nézni és rögzíteni a világot?


Valószínű, hogy mindig is vizuálisabb alkat voltam, a formák, struktúrák mindig megragadták a figyelmemet. Gyerekkoromban sok folyóiratot és albumot lapoztam, szinte faltam a fényképeket, festményeket és filmeket. A lencsémen, fényképezőgépemen keresztül úgy tudom megmutatni a világot ahogy én megélem és ahogy én érzek. Tudom, hogy mikor a lencsémen keresztül nézem a világot, bekerítem az életnek egy kis szeletét, azt vizsgálom és mutatom fel az én szemszögemből. Mondhatom azt, hogy a világ lelkét keresem a képekben. Mi az, ami megmozgat, mi az, ami a figyelmemet megragadja és ezáltal magamat is jobban megismerhetem?
A fényképezés sok mindenre megtanított, többek között türelemre: megvárni a kellő pillanatot. Gondolok itt a Cartier-Bresson “moment décissif”–jére, a döntő pillanatra. Fantasztikus érzés, amikor a kioldó lenyomásakor a gyomromban érzem, hogy igen, ez az!!! Megtanított egy-egy lappangó gondolatnak vagy halvány ötletnek a fénnyel való leírására, továbbítására, a pillanat „megfagyasztására”, vagy éppen az időben való megnyújtására – mindarra, amit mindennapi életünk során a fizikai törvények miatt képtelenek vagyunk megtenni.


Az odafigyelésre, a megfigyelésre, a tudatos jelenlétre, ami nemcsak a fotózásban fontos. Munkanélküliségem ideje alatt sokat olvastam és igen érdekes, életemre nagy hatást gyakorló személyekkel találkoztam. Így olvastam el Stefan Einhornnak a“Konsten att vara snäll“ című könyvét, a Dalai Lámának több művét arról, hogy hogyan fejlesszük önmagunkat. Találkoztam Böjte Csaba testvérrel is a stockholmi Magyar Házban. Személye és munkássága mély benyomást tett rám (is). Az említett személyektől tanulhattam meg, hogy a tudatos jelenlét, szeretet, odafigyelés milyen csodákra képes.

 

 

 

Mik az elsődleges ihletőid? Hol keresed, illetve találod az anyagot művészi képeidhez?

Nem is tudom… Sokszor megszületik egy-egy gondolat a fejemben, néha csak felvillan egy ötlet. Máskor pedig többször el kell mennem egy bizonyos helyre és éreznem kell a hely szellemét. őszi hajnalokon, napkelte előtt ki szoktam menni a danderydi templom mögé, a temetőbe, és ott keresem a fényt. Azt hiszem, mindenhol a fényt keresem, emberekben, helyszíneken, végül is a fény az, ami miatt egyáltalán látunk. Máskor segít a tudatos jelenlét, megtalálni például egy makroobjektívvel a harmatcseppet egy fűszálon, vagy felfedezni egy rajzolatot, struktúrát a kövezetben, épületekben. Szinte hallani, mint ritmust a zenében, a különböző képelemeket.

 

Mi a lényeg? Az ötlet, a folyamat vagy az eredmény?

Ez mind egységes egészet alkot; elég, ha az ötlet megszületik, az már cselekvésre ösztönöz. A gondolat, mint egy mag, a kreativitás talajára hull, amit kár lenne nem gondozni. Aztán következik a folyamat, a technikai rész, ezen lehetőségek kiaknázása. A zen (távolkeleti filozófiában: önmagunk megismerése – szerk. megj.) az, ahogyan a felszerelést kezeljük, nem is tudatosan, hanem a már begyakorolt mozdulatok, számolás alapján, hogy a lencsenyílás, expozíciós idő, fényérzékenység helyes legyen, ami majd az eredményt adja, az érzést, hogy igen! Ezt kerestem, épp ez született meg a fejemben, ezt sikerült megragadnom. Emellett még a tudat is fontos, hogy ezt a képet útjára bocsáthatom. Megfogant, megszületett és lelkemben beérett, nyugodtan elengedhetem. Amikor úgy érzem, hogy ha hozzátennék vagy elvennék belőle, akkor hamis lenne - épp akkor van kész és akkor indulhat útnak. Ezért soha nem úgy veszem, hogy művészi fotókat készítek. Én csak megbirkózom a témával, technikával, a fénnyel  - és általában önmagammal. Ha nekem tetszik, boldog vagyok, ha a felségemnek is tetszik (aki rengeteget segített, hogy önmagamra találjak és önmagamat megvalósítsam), akkor én vagyok a világ legboldogabb embere. Ha pedig másoknak is tetszik, az mi más, ha nem boldogság?

 

 


2007- ben volt egy egyéni kiállításod a morai kultúrházban. Építészeti motívumok, városi fények a ”Mandala”-téma körul csoportosultak. Kifejező, erős és tiszta kompozícióid megragadták a közönséget és maradandó élményt nyújtottak profi és laikus látogatóknak egyaránt. Sokan említik ma is a neonfényű NK-lámpádat, talán a legszuggesztívebb, legerősebb egyéniségű képet erről a kiállításról, mint egy egyedi élményt. Emlékszem, akkor azt mondtad, hogy a formák, érzékek és a technika összhangja jelenti neked a szép iránti vágyat, törekvést. Azóta egyre több portrét készítettél/készítesz. Mit jelent személyeket fotózni? Változtatott-e ez a korábbi szemléleteden?


Mivel mint már említettem, inkább vizuális alkat vagyok, könnyebb az érzéseket képekben, színekben, struktúrákban kiírni, kifotózni magamból. Mikor megkértél, hogy Morában állítsam ki a képeimet, alig néhány óra alatt eldöntöttem, hogy a kiállításom címe “Mandala”(távolkeleti filozófiában: a teljesség, a középponttal harmonikus egységben lévő körülmények összessége – a szerk. megj.) legyen. A mandalát nézve, a képre koncentrálva harmonizálhatjuk magunkat, a nekünk tetsző képpel gyógyíthatjuk testünket, lelkünket, kikapcsolódhatunk stresszes világunkból, és rég elfeledett igazságokra, emelkedett, tiszta gondolatokra és különleges összefüggésekre ébredhetünk rá. Valószínű, hogy a képeim mandalaszerűen segítettek vissza a munkába, a társadalomba: megtalálásuk, fotózásuk gyógyítólag hatott a lelkemre. A színhasználat, a kompozíció és a strukturák lelkünk legmélyéből jönnek, tehát ezek adják a személyiségünket. Ugyanígy, mint a mandalákat festve, önmagunk lelkét tükrözzük, tehát valószínű, hogy az idő folyamán más-más mandalákat festünk. Régebb a struktúrákat, szabályokat kerestem, az emberi technika által kiépített, meg-, fel- és kimért világot. Képeimet akkor a letisztult formák, absztrakt idomok, síkok - és sokszor épp az üresség jellemezte. Szeretném azt hinni, hogy az emberi fejlődésem újabb állomása, hogy embereket fotózok szívesen most, ez sokkal nagyobb kihívásnak tűnik nemcsak technikai szempontból, hanem az emberekhez való viszonyulás szempontjából is. Hogyan érhetem el, hogy az objektívem láttára a velem szemben ülő személy nem csak egyszerűen önmagát adja, hanem bepillantást engedjen a lelkébe is?


Kérdezett : Mokos Imola

 

 

Kedves Ibolya! A göteborgi műértő közönség 2001 óta ismer téged, illetve műveidet; Stockholmban tavaly jártál egyéni kiállítással a Magyar Házban. Magyar és svéd közönségnek egyszerre legutóbb Göteborgban mutatkoztál be a Kőrösi Csoma Sándor Művelődési Kör szervezésében immáron ötödször megrendezett magyar héten ez év tavaszán. Festesz, rajzolsz, szobrászkodsz. Miért mottója egy régebbi honlapodnak Barbara Sher azon mondása, hogy ”vágyaink be nem teljesülése (vagy teljesítése?) veszteség a világ számára, hiszen a világnak mindnyájunk ajándékára szüksége van”?


 
Én úgy érzem felelősek vagyunk azért,hogy miként használjuk fel és fejlesztjük ki adott (kapott?) tehetségeinket. Szerintem vétek, ha csak hagyjuk elhalni, elkallódni és nem használjuk ki és fel ezeket. Pazarlás! (Nekem majdnem sikerült eldobni magamtól a tálentumot…) Igen, a világnak szüksége van ezekre az ajándékokra, tehetségekre. Ha mindenki azt adná, amiben a legjobb, a legügyesebb, ha tele erővel dolgozna minden nap, hisz szeretné, amit csinál... Merne hinni álmaiban! Merne tenni értük valamit, illetve nem csak valamit, hanem a maximumot! Micsoda világ lenne... Mindenki imádná a hétfőt!

 

 

Úgy tudom , Magyarországon születtél és 26 évesen kerültél Svédországba férjeddel és kislányoddal. Ezután még 16 évnek kellett eltelnie (és be kellett járnod/laknod még egy-két világrészt) ahhoz, hogy festeni kezdj. Hogyan is történt ez az átalakulás, változás, érés, megbizonyosodás?


 
1953-ban születtem Budakeszin. Mindig szerettem rajzolni, festeni. A járdát telerajzoltam a házunk előtt, mikor gyerek voltam. Szinte minden nap- haha. A választ nem tudom, miért nem mertem fejleszteni magam ezen a téren, a művészet terén, mikor fiatalabb voltam... Férjhez mentem, gyereket szültem, dolgoztam, aztán 1994-ben Virginiába költöztem a családommal, férjem munkáján keresztül. Ott egyszer egy érdekes mondatra akadtam: "Never too late to be what you might have been" "Soha sem késő azzá lenni, ami lehettél volna." WOW! Ez engem szinte fejbe ütött ... Mi? Ó, talán festeni? Talán festő lenni? Persze rögtön jöttek a negatív gondolatok: de hiszen nem vagyok már fiatal! De a pénz! Á, nem! De mi van ha még is? Ó, Istenem, Istenem! Piciny, bizonytalan betűkkel beleírtam az idézet mellé: talán kepzőművészeti főiskola? Rögtön meg is ijedtem ettől! De a bogár már benne volt a fejemben ... hahaha! OK, pár hét múlva jelentkeztem egy festőtanfolyamra, aztán még egyre, aztán szobrászatra és amikor visszaköltöztünk Svédországba, 45 évesen, bekerültem a Domen Konstskolába Göteborgban, szobrászatra, később festészetre. Hát így kezdődött...
FELELőSEK VAGYUNK A TEHETSÉGÜNKÉRT, ÁLMAINKÈRT. És ugyanolyan fontos MERNI! MERNI! MERNI! NEM FELADNI!

 

 


 
Tehát 1995-től kezdesz beletanulni a szakmába. Áruld el, hogyan alakult ki benned a képzőművész? Mi az, amit az ember magával hoz; mennyit és kik kell, hogy pallérozzák; hogy lel rá aztán a saját egyéniségére és műfajára?

 

Nehéz erre válaszolni. Nem tudok pontosan rámutatni, mit hoztam magammal (pedig nagy adag!); valószínűleg elég mélyen van bennem... Az azonban biztos: kezdettől tudtam, hogy így akarok dolgozni, így akarok festeni - klasszikus, időtlen képeket, időtlen témákat.

 

 

Képeid technikája a klasszikusokat idézi (hogy is hívják ezt a ”réteges” festést magyar szakszóval?), Rembrandtot, Vermeert. A téma időtlen és örök: szép női arcok és testek, fénnyel és árnyékkal, tökéletes anatómiaismerettel, néha Dalís háttérrel és környezetben. Felsejlik egy különös testtartás, madár ül boszorkányra emlékeztetően a vállon, a valós és az álomszerű ötvöződik szervesen képeidben. Mi az, amit magadból adsz, magadról és a világról mondani akarsz ezeken?


 
SEJTELEM... Oly keveset tudunk ... Azt hisszük, mindent tudunk. Hm ... De mit? Amit meg tudunk fogni? Amit hallunk? Amit látunk? Amit a testünkkel érzünk? És azt hisszük más nincs?! Keresés, találás, tudata annak, hogy nem mindent látunk... Nem vagyunk tökéletesek és mégis büszkeség, hogy emberek lehetünk. Tudom, ellentmondásos ez ... Talán szerénységben büszkeség...

 

 

A fent említett honlapon egy nagyon személyes vallomást teszel: képeidben és azok által a fentről jövő (isteni?) kegyelmet keresed, alkotásaid egyszerre tartalmazzák kérdéseid és az ezekre érkező feleleteket. És azt reméled, hogy a nézőknek is segítenek a keresésben és megtalálásban. Mi tehát az alkotó és mi a közönség része, feldata ebben a szép és komplex találkozásban?


 
Hm ... volt egy periódus életemben, ami nem kezdődött könnyen és mégis, vagy talán azért, abból tanultam a legtöbbet . Azok a régebbi képek ebből a periódusból voltak. Azt hittem, hogy a képekben bemutatott, leleplezett, őszinte érzések valahogy segíteni fognak másoknak; ráismernek azokra az érzésekre azok az emberek, akiknek szükségük van a vigaszra, pont arra, amit én kaptam. Reméltem, hogy segítek... Azt hiszem, segítettem ... Azt hiszem, sikerült ...

 

 

Milyen fogadtatásban részesültél magyarként itt Svédországban és egyebütt a nagyvilágban? MIt jelentenek a gyökereid?


 
Gyökereim sokat jelentenek, így vagyok teljes ... Sok szeretetet kaptam, bármerre jártam, sok kedvességet, köszönet ezért Istennek! Persze nem mindig volt úgy, ahogy én azt elképzeltem, de tanultam abból is. Legalábbis remélem ...

 

 

Yeats azt mondta, hogy a felelősség az álmokban kezdődik. Ibolya, mik a további álmaid?

 

Igaza volt Yeats-nek, és semmi sem lehetetlen ha igazán akarjuk, és a legfontosabb: semmi sem lehetetlen, mikot ő, a jó Isten velünk van ...

 

Köszönöm a beszélgetést!


    Ónodi Erika


 
Csanádi Ibolya munkái az alábbi honlapokon tekinthetők meg:
http://www.facebook.com/notifications.php#/pages/Ibolya-Csanadi/87132399460?ref=ts

http://sites.google.com/site/ibolyacsanadi/home

Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2024. október 24.
Kedves Híradó Olvasók! Örömmel jelentem – bár e mondat olvasásakor mindez nyilvánvalóvá válik –, hogy a Híradó végre újra megjelenik nyomtatásban is! Budapestről írom e sorokat, így az extrém forró, hosszú hőhullámoktól, trópusi éjszakáktól sújtott magyar nyár átvészelése után mondom,…
Tovább
Egy elfelejtett, igaz ember

Egy elfelejtett, igaz ember

Könyvespolc 2024. október 24.
Hardi-Kovács Gellért: Soós Géza, az 1944. évi nemzeti ellenállás elfelejtett hőse Különleges könyvbemutatóra került sor szeptember 19-én, Stockholmban, a Gamla Stanban működő Carlsson könyvkiadó (Carlsson Bokförlag) helyiségeiben. A bemutatót a kiadó szervezte, Hardi-Kovács Gellért: Soós Géza, az 1944. évi nemzeti…
Tovább

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Swish:

Swish


  

 

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Free Joomla templates by L.THEME